Hvordan bli en bedre selger: tips og råd

  • 27.02.2016, 21:22

Dette innlegget er relevant for alle som jobber i klesbutikk og noen tips vil også være relevant for de aller fleste i servicebransjen. Jeg er ingen superselger og sitter selvsagt ikke med noen fasit, men jeg tenkte det kunne bli et fint og litt annerledes innlegg. Det har seg nemlig sånn at jeg er sykt opptatt av god kundeservice og at jeg ofte opplever at selgerne i butikk ikke ser meg. Jeg har blitt enda mer interessert i og opptatt av det etter jeg startet hos Companys på Byporten, for kollegaene mine er så vanvittig dyktige og god kundeservice er det aller viktigste hos oss. Ja takk til flere oppmerksomme, trivelige og hjelpsomme butikkselgere! ♥



♦ Ønsk kunden velkommen
Kanskje kan du variere med et "hallo!" eller "heisann!" fremfor "hei hei", for det hører man overalt. Det er viktig å alltid ønske kunden velkommen, med et smil om munnen og blikkontakt. Dersom det er svært travelt i butikken og du ikke får sagt hei med én gang, kan du jo innlede med et: "Endelig fikk jeg tid til å si hei til deg! Er det noe jeg kan bidra med i dag, kanskje?" så snart du får tid. Og selvsagt; smile, være hyggelig og entusiastisk.

Finn ut hva kunden vil og har behov for
Etter å ha ønsket velkommen er det selvsagt på sin plass å finne ut noe mer om kundens behov. Vil hun bare titte? Ser hun etter noe spesielt? Dersom det er stille på kvelden og jeg får én kunde som åpenbart bare er ute etter en rask titt, spør jeg ofte: "Er du bare ute på en liten kveldstitt, eller?". Kunden svarer ja, og jeg følger opp med: "Åh, så deilig. Kos deg masse med det!". Ofte slår vi av en prat om trafikken på senteret, været ute, nye varer o.l. - dette gjør jeg for å bli bedre kjent med kunden og skape trygghet, slik at hun føler det er naturlig å ta kontakt med meg. Andre fraser jeg ofte bruker er: "Er det noe jeg kan bidra med for deg i dag, kanskje?" og "Er det noe spesielt du ser etter i dag?". Det er også veldig lurt å følge med på hva kunden gjør. Ser hun på et plagg? Komplimenter det! Leter hun etter en størrelse? Hjelp til! Titter hun på et plagg hun ikke når opp til? Ta det ned for henne uten å spørre. Ved å være aktiv og oppmerksom er det lettere å skjønne kundens behov og ofte resulterer det i lange, hyggelige samtaler hvor kunden blir tryggere på deg som selger og dermed handler.



♦ Vær aktiv, men ikke innpåsliten
Det er lurt å lære seg å lese kundene, for alle har forskjellige ønsker og behov når de er ute på handletur. Noen søker umiddelbart hjelp, andre setter bevisst på seg headset og de aller fleste bare går litt rundt for seg selv. Dersom ei jente har musikk på ørene er jeg påpasselig med å si hei og tolke svaret hennes: Hvis hun smiler bredt og gjerne tar ut den éne proppen fortsetter jeg samtalen, men hvis hun nikker forsiktig og går videre vet jeg at det er fordi hun vil titte i fred. De aller fleste kunder sier at de bare vil titte, det er nok en helt naturlig refleks å si, men erfaringsmessig kan du enkelt gjøre titterunden om til et salg. "Åh, den buksa der er så god! Jeg har den faktisk på meg nå!" eller "Finner du noe spennende, eller? Det er jo så mye herlig i butikk nå!", er fraser en kan prøve seg på til en kunde som titter. Noen ganger vil man oppleve at kunden virkelig vil titte i fred, mens oftest ender det hele i en hyggelig prat, etterfulgt av et salg. Det er viktig å være aktiv, men ikke innpåsliten. Gi deg mens leken ennå er god, dersom kunden gir sterkt uttrykk for at hun vil være i fred.
 
♦ Bidra i prøverommet
Det er i prøverommet all magien skjer! Prøver kunden et skinnskjørt? Hent en bluse og en blazer som ville passet perfekt til. Prøver hun en kjole i sokkelesten? Tilby henne å prøve noen kule pumps for å komme opp i høyden. Står hun for seg selv i prøverommet med lukket gardin? Spør hvordan det går, om du kan hente andre størrelser, om du kan få se henne i genseren hun plukket med seg o.l. Jeg liker alltid at kundene mine kommer ut av prøverommet slik at vi kan snakke ansikt til ansikt og se på antrekket sammen, så ofte må jeg "hjelpe" dem ut ved å si: "Det er et større speil her du kan se i!" eller "Jeg er så nysgjerrig på den kjolen - kom ut slik at jeg får se!". Ved å være aktiv i prøverommet kan du alltid bidra dersom kunden trenger deg og hjelpe til på en måte som ofte kan føre til større salg. Det er også her man virkelig begynner å kommunisere sammen, om alt fra hva hvilken anledning antrekket skal brukes i til helt hverdagslige ting. Det fører til hyggelige samtaler, trygghet for kunden, mersalg og en fin handel hvor kunden føler seg verdsatt og sett.



♦ Avslutt handelen på riktig måte
Skal kunden din kjøpe en kjole? Tilby henne strømpebukser. Ser hun på smykker mens du slår inn varene? Fortell om smykkene underveis, fortell om dine favoritter og foreslå gjerne et som passer antrekket hennes. Prøv å dekke kundens behov så godt det lar seg gjøre og spør gjerne om relevante ting i forhold til det hun kjøper. Ofte fører det til mersalg og en happy kunde. Win win! Husk å smile bredt, ønske henne en fin dag og avslutte med "ha det fint!". Dersom kunden har vært inne for å kjøpe kjole til en spesiell anledning, for eksempel et julebord, avslutter jeg handelen med: "Du, kos deg på julebord da!". Hvis man plukker opp det kunden sier underveis i handelen kan man ofte dekke flere behov og få en mer naturlig og personlig kjemi, som igjen fører til en tilfredsstilt kunde.

Jeg kunne sikkert fortsatt i det uendelige, men det er dette jeg synes er viktigst! Sett bort i fra humøret, selvsagt. Alltid smil, alltid vær hyggelig. Vi spretter gjerne litt rundt, nynner litt, danser litt, ler litt og roper litt - det skaper en så mye mer avslappet atmosfære. Det er skummelt å gå inn i en butikk hvor de ansatte står bak kassa, pottesure og med et slitent blikk - det er derimot gøy å gå inn i en butikk hvor det er god stemning og et avslappet, uhøytidelig miljø hvor det merkes at de ansatte på jobb koser seg.

Jobber du kanskje i klesbutikk selv?




Maren

27.02.2016 kl.21:32

Veldig fine tips:). Nei jeg jobber ikke i butikk, men var utplassert på bil bok i arb uka mi:). Men fine tips, funker på meg som kunde iallfall:). Klem
Hege Kristin

27.02.2016 kl.21:48

gode tips! jobber selv på apotek :)
Christine

27.02.2016 kl.22:08

Gode tips! Nei, men jeg jobber i en butikk som heter Erotica. Samme konsept som kondomeriet! ;D
KRISTINEAM

28.02.2016 kl.13:49

Christine: GØY!!

27.02.2016 kl.23:37

elsker din entusiasme!
KRISTINEAM

28.02.2016 kl.13:49

Anonym: Tusen takk <3
byAnne

27.02.2016 kl.23:57

Nei, jobber ikke i klesbutikk :) Jobber i et eventbyrå hvor vi gjør alt mulig. Jobbet faktisk for G-sport på byporten i dag så gikk forbi butikken din da du nettopp hadde åpnet. Vurderte sterkt å gå inn og hilse på deg, men startet på jobb 10 så hadde ikke så god tid :P haha får gjøre det en annen gang! <3
KRISTINEAM

28.02.2016 kl.13:49

byAnne: Haha, så moro! Du får stikke innom en gang du har tid ja, det er jo bare hyggelig :-D

28.02.2016 kl.08:07

haha fine tips, har jobbet med salg før, og vi ble så og si tvingt til å si forskjellige ord og fraser etter en fasit. Det funker sjelden bra. De fleste jeg har møtt ønsker faktisk å gå i fred uten å bli spurt ut hele tiden. Jeg vet selv hvor sinnsykt irriterende det er. Så man må se an kunden, for det vises ofte på de som virkelig vil ha hjelp eller de som ikke ønsker å snakke med noen..
KRISTINEAM

28.02.2016 kl.13:49

Anonym: Åh, så teit at dere snakket etter "manus". Det beste kommer jo helt naturlig, og på denne måten blir det jo mer personlig når man snakker til ulike kunder.
Linda

28.02.2016 kl.09:43

Dette ga meg syykt lyst til å stikke innom å handle av deg, haha! Sykt gode tips som jeg definitivt må lese om igjen hvis jeg en gang går ut i et serviceyrke en gang!
KRISTINEAM

28.02.2016 kl.13:48

Linda: Hahah - så bra du likte innlegget!! :-)

28.02.2016 kl.11:43

Hadde du snakket sånn til meg om jeg hadde handlet av deg hadde jeg klikka.. Husk at noen liker å handle i fred og
KRISTINEAM

28.02.2016 kl.13:46

Anonym: Hadde du lest innlegget ordentlig hadde du skjønt at jeg var fullstendig klar over at noen mennesker liker å handle i fred og ro. Jeg hadde selvsagt aldri tatt initiativ til en samtale med deg dersom du var pottesur og åpenbart ville være i fred, men dersom noen hadde snakket på en hyggelig måte til deg og du valgte å klikke, er det deg det er noe rart med. Utover det handler det selvsagt om å lese kunden og det har jeg skrevet i innlegget, så tror ikke du trenger å bekymre deg for at noen vil "plage" deg dersom du har en attitude som det der ;-)
Malene

28.02.2016 kl.12:12

Åh, kjente angsten bare bygget seg opp desto mer jeg leste! Det er en hårfin linje mellom å være kompis, hyggelig og hjelpsom, og å tvinge kunden opp i et hjørne og ikke gi dem pusterom! Har opplevd begge deler, og vil tro det kommer an på den ansatte :-D Det er veldig kleint for en kunde å måtte si til den ansatte; "du sorry, men jeg vil faktisk være litt alene, can you not?!?"
KRISTINEAM

28.02.2016 kl.13:47

Malene: Selvsagt! Enig med deg altså :)
Lilly

29.02.2016 kl.11:23

Supergodt innlegg! Også må jeg slenge med at du kommer til å bli en fantastisk journalist!
KRISTINEAM

29.02.2016 kl.11:46

Lilly: Tusen takk for det Lilly! Det betyr mye :-D

29.02.2016 kl.11:50

Som jeg savner å jobbe i klesbutikk av å lese dette innlegget! Hadde det sånn selv i butikken jeg jobba i. Tulla, dansa, sang. Alltid god stemning der!

Skulle gjerne ha sendt dette til Varner-gruppen, spesielt til Bikbok. Trist hvor dårlig service det er der.
KRISTINEAM

29.02.2016 kl.11:52

Anonym: Åh, det er så deilig med slike arbeidsmiljø! :-D Det er flere som hadde hatt godt av et kurs eller to..
Christina Marie

01.03.2016 kl.01:21

Wow, for noen fantastisk gode tips! :-) Er ikke i tvil om at du er en fantastisk selger! Jobber selv i matbutikk, der er jo ting litt annerledes, men å være blid tror jeg er noe av det viktigste i alle serviceyrker :-)
KRISTINEAM

02.03.2016 kl.12:05

Christina Marie: Absolutt! Man kommer veldig langt med et smil og en høflig tone :-D
Helene

01.03.2016 kl.20:18

Kjempe fint innlegg =) vet om mange som hadde trengt å lese dette her ;)
KRISTINEAM

02.03.2016 kl.11:54

Helene: Tusen takk! Me too ;-)
Celine

02.03.2016 kl.01:11

Vet ikke om det er fordi jeg er veldig introvert, eller bare ekstremt sær (?), men jeg liker aller helst å gjøre ting for meg selv i klesbutikken, haha! Så jeg er nok en av de du beskriver som fort gir tegn til at jeg helst ikke vil ha hjelp. Når jeg får hjelp hender det ofte at jeg faktisk ikke kjøper noe, fremfor de gangene jeg får gått alene! Men jeg skjønner hvor du vil hen, det er jo absolutt viktig at kundene føler seg sett for det verste er jo å gå inn i en butikk der du egentlig bare føler at du er i veien eller en plage for de ansatte..
KRISTINEAM

02.03.2016 kl.11:53

Celine: Det skjønner jeg! Det er mange som liker å handle i fred og jeg håper og tror at de aller fleste butikkmedarbeidere forstår disse kundene gjennom både kroppsspråk og tale. Personlig mener jeg bare at flere butikkmedarbeidere i utgangspunktet burde være litt mer pågågende, for det finnes så innmari mange der ute som verdsetter og trenger det - og så får det i tillegg være de ansattes oppgave å lese de kundene som IKKE vil ha hjelp :-)
Adadb

02.03.2016 kl.16:39

Takk for kjempegode tips! Ser for meg at du er utrolig dyktig! Jobber ikke i klesbutikk selv, men på en kafé. Mye av det samme gjelder jo der :)

Jeg har så lyst til å få en jobb i en klesbutikk, og tipper det er flere jenter der ute som kunne tenke seg det samme! Ville du laget et innlegg med tips til å faktisk skaffe seg jobben?? :D
KRISTINEAM

02.03.2016 kl.16:46

Adadb: Tusen takk selv! Og du - helt topp forslag til innlegg, så tusen takk! Det skal jeg fikse :-)






hits




Design OG KODING av Albertine Løseth Vestvik ©